Trening dodatkowy dla wspinaczy i nie tylko

Co decyduje o sukcesie w trakcie wspinaczki? Na pewno nastawienie do drogi wraz z skupieniem oraz treningiem. A jeśli mowa o treningu to warto wspomnieć, że nie tylko samą ścianką wspinacz powinien żyć. Poza długotrwałymi obwodami jak i soczystymi baldami warto zastanowić się nad treningiem dodatkowym, który będzie uzupełnieniem naszej wspinaczkowej rutyny.

Po co nam trening dodatkowy?

Z powodu, że powiedzenie „jesteśmy tak silni, jak nasze najsłabsze ogniwo” może mieć odzwierciedlenie w trakcie kariery nie jednego amatora czy też zawodowca. Wykonując ciągle te same ruchy angażujemy zazwyczaj podobne schematy ruchowe, a tym samym podobne mięśnie. Powodując ich rozwój, a czasem wręcz przetrenowanie, co nie raz stanowi pierwszy krok w stronę kontuzji.  

Jakie są korzyści z takiego treningu?

Przede wszystkim dzięki harmonijnemu budowaniu siły mięśniowej, a tym samym pracą nad mięśniami antagonistycznymi doprowadzamy do zniwelowania dysproporcji pomiędzy tymi grupami mięśniowymi, zmniejszając ryzyko przeciążeń i urazów.

Po drugie sprawniejsza stabilizacja centralna, to tym samym efektywniejsze wykorzystanie siły z mięśni ruchowych, które posłużą nam do wykonania konkretnego ruchu.

Lepsza kontrola naszego ciała poprzez rozwój wszystkim mięśni, to lepsze panowanie nad pozycją naszego ciała w trakcie różnorodnych przechwytów. W pewnych przypadkach żelazny szpon w rękach nie wystarczy.

Jak powinien wyglądać taki trening?

Przede wszystkim trening ten polega na świadomości wykonania ruchu i angażowania poszczególnych mięśni. Powinniśmy mieć kontrole nad naszym ciałem, a tym samym nad poszczególnymi jego partiami. Nie bez znaczenia ma oddychanie, oddech powinien być swobodny bez zatrzymywania powietrza, a w trakcie wykonywania ruchu aktywnego następuje wydech. Oczywiście systematyczność to klucz do sukcesu. Parę powtórzeń w trakcie sezonu to trochę za mało by nastąpił długotrwały efekt.

A jeśli szukasz inspiracji oraz sprawdzonych ćwiczeń to obserwuj okiemfizjo.pl oraz kanał na Youtube. Na pewno znajdziesz ćwiczenia które uzupełnią Twój trening oraz materiały dzięki, którym zniwelujesz ryzyko kontuzji.

 

2 odpowiedzi do “Trening dodatkowy dla wspinaczy i nie tylko”

  1. Fajne rzeczy robicie, ale proszę zadbajcie o to, żeby Wasza strona internetowa wyglądała/ funkcjonowała trochę lepiej, bo ciężko się to ogląda (np. u mnie źle się skaluje zdjęcie tytułowe + zachęcacie do oglądania filmików na yt, ale nie dajecie do nich bezpośredniego linka).
    Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *